sverige är fantastiskt

Sitter på tåget mellan Malmö och Karlskrona när jag skriver det här inlägget. Det är väl i och för sig inget märkligt med det. Jo, lite märkligt är det. Nej, inte att jag skriver på min iPhone. Det är nämligen så att jag sitter en s.k. "tyst kupé".
Tydligen så innebär det att man måste var helt tyst. Alltså inte ett ljud ska yppas! Alla som känner mig vet att "tyst är jag inte". Och inte nog med det, min arbetskamrat Åsa, är minst lika pratglad som jag. Och det tar väl fem minuter innan vi bli tillsagda att vara tysta!
Vi sitter som två frågetecken och förstår ingenting. För inte fan betyder väl en tyst kupé att man ska hålla truten!? Är det inte så att det är tänkt att dessa kupéer ska stävja mobilpratande och hemska ringsignaler? Nej, tydligen så har vissa tågresenärer lyckats genomförande av, att 24 passagerare, ska sitta och vara helt STUMMA!
Låt säga att en familj, av en händelse, råkar sätta sig i en sån här kupé. Och för att spetsa till det lite, familjen är från Italien och är på semester i vårt kulturellt upplysta land. Det skulle antagligen ta max 20 sekunder innan det hade börjats med "hysch" och sen pekats upp på en skylt där det stå: Silence zone.
Familjen skulle troligen inte fattat någonting, samtidigt som dom hade frågat sig om vederbörande "tysthetspelle" var riktigt klok. Och, jädra i baljan, vilken bra bild dom skulle få av oss öppna och sociala svenskar.
Jag har full förståelse av att människor tycker att det är behagligt med tystnad, och att det är behövligt efter en hård dag på jobbet. Men ta bilen då! Åk inte kommunalt och ge fan i att åka tåg!

Kommentarer
Postat av: Syrro

Måtte inte Tobbe m fam hamna i en sådan vagn när de ska åka till Thailand =)))

Kan ju tänka att Åsa o du hade svårt att hålla snattran hehe

kramen


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback