alltid rätt

Jag läste dagens BLT om en undersökning angående Föräldraralliansens s.k. index över skolor/kommuner. Deras s.k. kvalitetsindex grundar sig på uppgifter från Skolverket och är alltså inte något "hitte-på". Man kan alltså säga att uppgifterna stämmer! 
Det märkliga med den här typen av undersökningar är inte själva resultatet. Nej, det är kommentarerna från exempelvis ansvariga politiker och chefer. För det är alltid så att den stad/kommun som kommer "sist" i undersökningen ALLTID hävda att "man har inte tagit hänsyn till ditten, datten och dutten". Eller så är det "helt omöjligt att drar dessa slutsatser utifrån de uppgifter som kommit fram". Antagligen är det lite som vad bilprovningen är för oss dödliga: vi vill gärna ha en bil som fungerar perfekt, men när Bilprovningen kolla bilen så blir vi faktiskt sura om de hittar något fel. Visst, alla önskar att det inte ska vara något fel på bilen, men om det är något fel så vill man självklart att dom ska hitta det.

När det gäller undersökningar av kommuner, företag etc. så verkar det snarare vara så att man alltid skyller ifrån sig. Förklaringarna är, nästan alltid, helt omöjliga att verifiera. Exempelvis så kommenterar Karlskrona kommuns ansvarige i BUN-nämnden, Jan-Olof Petersson, varför Karlskrona kommun hamnar "sist i Blekingen" i Föräldraralliansens undersökning: 
"Skolans värld är för komplex för att det ska fungera (att dra slutsatser från Skolverkets databaser, min kommentar), dessutom finns det felaktigheter i exempelvis Skolverkets uppgifter. Därför tycker jag att man ska akta sig för att dra för stora slutsatser av sådana här undersökningar".
Jag frågar mig istället hur Föräldraralliansen har kommit fram till sina slutsatser och skulle snarare, om jag varit politiker, blivit lite orolig om resultatet verkligen stämmer. Men nej, nu kommer bilprovnings-syndromet in och helt plötsligt blir man istället förbannad och tycker att "det är inte något fel på min bil". 
Hördu, Jan-Olof Petersson! Va tacksam för att det finns organisationer som kolla upp skolorna runt om i landet. Varför kan det inte var så att du har fel. Eller måste du alltid ha rätt?

/svannte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback