vad trött jag blir...

Skärmbild från iPhoneFör några dagar sen fick jag tillgång till ett litet bibliotek av gamla Apple-keynotes. Bl.a. den berömda från 1984 där den första Macintosh-datorn presenterades. Skitkul!
Så på kvällarna har jag suttit med min iPhone och kollat på dessa klipp och det kan tyckas lite nördigt att man sitter med en iPhone och kollar. Men det funkar hur bra som helst.
Så när jag idag satt på jobbet så tänkte jag kolla på några klipp. Så in på servern där filmerna ligger, och så.............
Händer ingenting. Jo, "Q" kommer upp och Explorer/Firefox/Chrome snurra på och det laddas, och laddas, och laddas, och laddas, och... (jag kan hålla på hur länge som helst). Till slut tog jag upp min iPhone och det tog väl ca 5 sekunder så startades filmen! Snacka om prestanda. Och, jag surfar via 3G-nätet på min iPhone och PC'n är uppkopplad via lina.
Ca 5 minuter in i filmen så startar PC'n filmen, men då gick det inte att höra något eftersom fläkten i HP'n surrade som en besatt. Och självklart kommer frågan: varför använder man PC när det funkar så dåligt.
Skärmdump av pc som försöker ladda en QT-filmNu kommer "en dåres försvarstal" om att QuickTime funkar skitdåligt på PC etc, etc. Men det stämmer inte alls. Jag har kompisar som kör PC och QT och det funkar hur bra som helst. Men deras datorer är blåsta och har tömts på diverse suspekta inställningsprogram.
Nu är det inte bara QT som krånglar. Firefox, som funkar på alla plattformar, kraschar oavbrutet. Och NEJ, jag köper inte argumenten att "det är säkert nätverket som krånglar". För inte ska väl en sketen mobiltelefon köra skiten ur en relativt ny dator!
Som grädde på moset så kunde jag inte låta bli att ta två skärmdumpar: en på Steve Jobs (jo, det är en skärmdump från min iPhone) och en på PC'n. Så snälla PC-världen: gnäll och skrik, för så här dåligt får det inte vara.

/svannte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback