den berömda

Pratade med min "lärarkompis", som han kallas i familjen. Vi pratade bl.a. om personer, och då lärare, som hamnar i den berömda väggen. 
Personligen så har jag alltid fått för mig att detta är något som bara drabbar ”dom andra” och det är något som jag aldrig kommer att ”träffa på”. Tänker då på att jag haft krogen som arbetsplats, där stress, hög volym, pissig arbetsmiljö etc. borde vara en suberp plats för s.k. väggenmänniskor. Men det stämmer inte alls. 
Mig veterligt så har jag aldrig träffat på någon inom krogbranschen som drabbats har den berömda väggen. Aldrig någonsin! Däremot inom skolan! Och det kan tyckas konstigt med tanke på att en lärare bara undervisar ca 15-25 timmar per vecka. Jag menar, hur jävla jobbigt är det?!
Jo, tyvärr tillhör läraryrket den typen av arbete som innebär att man alltid, och jag menar ALLTID, ta jobbet med sig hem. Det betyder att man, om man vore rörkrökare, far runt som ett skollat troll och kröker rör hos varenda kompis och granne från kl 17.00-24.00. Och när man kommer hem så ska man umgås med sin allt för dödströtta fru, som inte har det minsta lust att höra på ”hur jävla jobbigt det var att kröka rör hos Kreti och Pleti”.
Man är inte ens ledig när man går och lägger sig. Nej, då funderar man på hur man ska lösa det ena problemet efter det andra. Och som alla vet: det är hur lätt som helst att lösa problem, framför allt mitt i natten!
Det här blir som en ond cirkel och till slut så säger det bara ”krach, bom bang”, och så är man i den berömda… Det märkliga (och jag vet att jag sagt/skrivit det här tidigare) är att LÄRARNA INTE FATTAR DET HÄR. 

Men, nu verkar det hända saker och ting. I går träffade jag en lärare som arbetar för Karlskrona kommun. Enligt honom har flera lärare hört av sig till sitt fack om att det måste bli en ändring gällande arbetstid för lärarna. Man har t.o.m. gått så långt att man börjat diskuterat 40-timmars vecka. HURRA!!!!
Inte nog med det. Min ”lärarkompis” har börjat vackla i sin övertygelse om att sommarlov, höstlov (som för övrigt inte är något lov för lärarna) och påsklov är allt. Även han har börjat fundera på om inte 40-timmars vecka är det bästa för att slippa den berömda…
Det finns dock ett stort hinder i denna utveckling. Och det är två saker: ekonomi och arbetsgivare.
Arbetsgivarna vill inte genomföra detta eftersom det skulle innebära att man helt plötsligt skulle få betala för arbetad tid. Och om inte lärarna ändra inställning till 40-timmars vecka så kommer det att sluta med en massa sjukskrivningar, vilket i sin tur leder till ökade kostnader för samhället. 
Slutsatsen är alltså: lärare och kommuner måste ändra inställning till den här typen av s.k. ”social arbeten”.

Och så till sist en lite påminnelse till föräldrar med barn i skolan:
Sitter du och glo på Idol, Farmen, Big Brother, Bonde söker fru, etc. etc. Jädra i baljan vilken gooo gubbe du är! Precis en sån förälder som jag vill träffa. Jo,jo du!

/svannte


Kommentarer
Postat av: Björn Svensson

Hej

Svannte du är en mycket klok man!

Postat av: Svannte

Kul att du tycker det. Tyvärr är det nog inte allt för många inom lärarkåren som håller med dig. Men tack för komplimangen.

/svannte

2008-11-09 @ 03:00:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback