det osa skit!!!

Jag tillhör en av dom som är sportintresserad och tycker i princip att alla sport är kul. Så denna sommaren är ju guld: först fotbolls EM och sen sommar OS.
EM i fotboll är egentligen som "en piss i Nilen" jämfört med OS, men för mig är det tvärtom. OS kommer aldrig att engagera så som fotbollen gör. På något sätt så känns VM i fotboll som det absolut största man kan vara med om. Men för idrotten som helhet så borde OS vara det absolut största idrottevenemang, alla katogorier! Problemet är just att storleken på arrangemangen gör att pengar och politik påverka så mycket att folk blundar för vad som helst. T.ex. valet av Peking som OS-stad. 
Att Kina är en diktatur kan omöjligt undgått någon person och valet av Peking för OS 2008 har försvarats med att det kommer att gynna Kina i deras demokratiska utveckling etc. etc. Om man jämför detta med valet av Sydafrika för nästa fotbolls-VM så finns det en stor skillnad: Sydafrika hade aldrig fått VM om den gamla apartheid-regeringen hade suttit vid makten! 
FIFA som organisation har tydligt visat att de inte accptera att diktatur kan arrangera ett VM. Men för oss som kommer ihåg "idioten från Brasilien" så vet vi att fotbollen också lidit av idioter som inte vågat säga ifrån. Men den "makten" bröts i och med att UEFA fick mer och mer att säga ifrån. Och det ska vi nog tacka herr Johansson!
Det tragiska är ändå att OS-organisationen aldrig vågat säga ifrån. Som maktfaktor hade OS-organisationen kunnat säga ifrån vid flera tillfällen, men har alltid valt att hålla käften. Enligt min åsikt beror detta på en spansk, maktgalen människa vid namn Samaranch. Det är ju ingen hemlighet att han stod fascistregimen nära och borde ju rimligen inte fått städa toaletterna på OS-kontoret i Geneve, eller var det nu ligger. Men JODÅ, det var inga problem så länge han fixade pengar till Olympiska kommitén.
Borde inte personer inom exemelvis den svenska organisationen reagerat! Jo självklart! Men istället håller man käften och klappa istället varandras ryggar. Allt för att behålla sin ställning inom organisationen. Sticker man ut hakan så är man inte beredd på att ta smällen. Nej, man låter istället andra göra det och därefter väljer man att baktala dessa person. 
Den mest kända kritikern (en engelsk journalist som jag inte kommer ihåg namnet på) brukar få ta all skit som den olympiska kommitén slänger ut. 
För min del tycker jag OS OSA SKIT! Duktigt med skit! Och för egen del tänker jag titta lite på friidrott och simning. I övrigt tänker jag skita i sporter som heter i stil med "kast med lite lerduva". 
En sak till: landhockey! Vem fan bryr sig?

/svannte

PS. Här når ni Svenska Olympiska Kommitten: 
http://www.sok.se/kontakt.4.18ea16851076df6362280008320.html

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback