hur lär man unga och gamla hundar att sitta?

Någon som läst min blogg har kanske sett (eller förstått) att jag arbetar som lärare. Vanligvis när man berättar detta för någon så brukar en kommentar i stil med: "Lärare! Fan va bra ni ha det med alla loven, och det enda ni behöver göra är att undervisa".
Numera brukar jag låta bli att kommentera den här typen av påstående, eftersom det oftast inte hjälper att säga något om hur mycket de flesta lärare arbetar. Ska villigt erkänna att jag själv ofta tänkte så innan jag själv började arbeta inom skolan. Men är det så att lärare arbetar mindre tid än andra yrkesarbetande. Ja, troligen är det så och varför är det så? Ska inte lärare arbeta 40 timmar per vecka, och borde det inte vara så att lärare hade 5-6 veckor semester som alla andra. Jo, det tycker nog de allra flesta. DOCK INTE LÄRARNA SJÄLVA. Och det är ganska konstigt tycker jag.
Denna vecka arbetar jag ca 52-56 timmar och förra veckan var ungefär lika lång som denna. Av någon anledning så förutsätter arbetsgivarna att lärarna ska arbeta mer än de föreskrivna 45 timmarna/vecka som är tänkt att läraren ska arbeta (35 timmar arbetsplatsförlagd tid och 10 s.k. förtroendetimmar tänkt för ex. planering, föräldrarmöte etc.). I mitt fall så är jag på arbetet från ca 07.40-16.30 varje dag. Det blir ca 8,5 timmar per dag, vilket blir 42,5 timmar per vecka. I mitt fall är det då tänkt att den s.k. förtroendetiden ska vara 2,5 timmar. Och jag kan säga att det är betydligt mer.
Har alla lärare det likadant som jag? Nej, de finns lärare som har det betydligt värre. En del lärare måste sitta hemma 10-15 timmar per vecka för att rätta prov, uppsatser m.m. Och oftast så har de lika mycket att göra "utanför" sina vanliga lektioner, fast då i skolan. Och som "grädde på moset" så har lärare ganska dåliga löner. 
Som kompensation för dålig lön så får lärarna 7-8 veckors sommarlov, 3 dagars höstlov,  2 veckors jullov, 7 dagars sportlov och 1 veckas påsklov. VARFÖR GNÄLLER DU DÅ!!

Jo, för jag tycker att lärarna ska arbeta 40 timmar per vecka och jag tycker att de ska ha 5-6 veckors semester. Lönen ska också vara därefter och jag vill inte sitta hemma 10-15 timmar per vecka och arbeta. Jag vill också kunna påverka när jag ska vara ledig. Det skulle vara skönt att exempelvis kunna boka en resa hösten 2008 och veta att jag kan åka iväg. Det kan jag inte göra nu, eftersom jag inte vet om det fungerar för mina arbetskamrater.
Nämner jag detta på min arbetsplats så tycker flertalet att jag är smått galen och istället ska hålla mun. Likadant tycker arbetsgivaren, för detta passar nämligen Ronneby kommun skitbra. Det är nämligen dom som bestämmer över vår arbetstid och vill dom att vi ska jobba 45 timmar i veckan (vilket kan innebära 45 timmars undervisning i värsta fall) så får vi vacker göra det. Sen skulle ju lönekostnaderna blir mycket högre och det skulle innebära enorma nerdragningar inom skolan. Eller skulle det? 
Tyvärr är det en allt för het potatis som ingen varken vill eller våga ta upp. Det är nästan i paritet med betygsdiskussionen. Men det struntar jag i nu. Det kommer säkert ett inlägg om det vid ett senare tillfälle.

/svannte


PS. Känner du någon lärare, säg till att hon/han läser det här och gärna kommentera det. DS
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback