regn och elände

Ska det aldrig sluta regna! 
För första gången på fyra år så regnade det på dagens datum, 28/7. Viktor har alltid kunnat fira sin födelsdag i solsken. OK, det kanske inte varit varmt och skönt vid alla tillfällen men det har inte regnat. Man kan ju fråga sig vad det beror på att det har regnat så här. Lyssnade med ett halvt öra på "nyhetspanelen" på något morgonprogram i veckan. Där diskuterade man om forskare har rätt eller fel att miljöproblemen är orsaken till de naturkatastrofer som varit i sommar. Av någon anledning så förkastade en av paneldeltagarna alla påstående att så skulle vara fallet. Han menade att det liknande naturkatastrofer fanns redan för 20-30 år sedan, och då kom det inga larmrapporter om ozonskickt etc. 
Jag har inte själv kunskapen att kunna bedöma om forskare har rätt eller fel, men jag har mina aningar. Jag tror nämligen att alla dessa miljoner ton av skit som vi människor släpper ut varje dag, påverkar vår miljö på något sätt. Tycker det är jämförbart med att jag och min fru skulle röka ett paket cigaretter varje dag, och endast göra det inomhus. Är säker på att Viktor skulle påverkas negativt av det. Och jag är överygad om att ovan nämnda paneldeltagare skulle må lika jävla illa som Viktor skulle gjort, och troligen skulle ett Liljeholmens tändas över hans flinskalliga skalle och sakta men säkert skulle han vakna och inse att hans "plastgeneration" orsakat en helvetes massa lidande världen över. Nej, det skulle han inte. För det skulle spruta bortförklaringar till höger och vänster.

Man har skrivit spaltmeter om de dopade cyklisterna i Tour de France och folk har tyckt till höger och vänster. I dag läste jag en intervju med en tidigare Tour de France- vinnare, Steven Roche. Han sa att det kan vara en generationsfråga och att dagens cyklister inte bryr sig på samma sätt som man gjorde förr.
Detsamma gäller debatten om våra miljöproblem. Det är en generationfråga, men jämfört med problemen inom cykelsporten så är det ett motsattsförhållande: de yngre skiter i det. Gällande miljöproblemen så är det de "äldre" som skiter i det. Tydlgen så måste folk dö innan vi människor ska vakna upp och inse allvaret.

/svannte


Kommentarer
Postat av: Anonym

Byt till miljöbil om du ska vara så jävla duktig då!!!!

2007-08-30 @ 22:19:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback