bygge, snickare och tour de france

Första veckan i juli brukar normalt vara en av höjdpunkterna för mig. Dels är vädret extra ljuvligt, många timmar på badstranden tillsammans med familjen och så startar ett av årets absoluta största idrottsevenemang: Tour de France.
Ja, tror det eller ej, men jag sitter som fastklistrad när bergsetapperna börjar. Det är kamp, taktik och idrott på allra högsta nivå och själv fastnade jag av en tillfällighet för ca 7-8 år sedan framför Eurosports sänding av tävlingen.
De svenska kommentatorerna Roberto Vacchi och Anders Adamsson bidrog starkt till att jag satt som en riktigt TV-IDIOT och tittade på cykel, mitt i varmaste sommaren. Och det har fortsatt. Men de senaste 2-3 åren så har touren blivit en tävling där man bara sitter och väntar på att "den gula tröjan" ska vara dopad, eller vilket lag som ska uteslutas. Kort sagt, det har blivit jävligt ointressant.
För en "icke" cykelintresserad, som undertecknad, är Tour de France den cykeltävling som kan/är intressant för en icke initierad. Tävlingen innehåller så mycket och bidrar till att cykelsporten uppmärksammas på ett sätt som ingen annan cykeltävling gör. Men i och med alla tidigare dopingaffärer så har cykelsporten fått en riktig käftsmäll. Därför hade man inför Tour de France 2007 bestämt att detta skulle bli den "renaste" av alla tävlingar. Och hur blev det!? Jo, två dopningsfall på två dagar och som grädde på moset: dansken Rasmusen, iklädd den gula ledartröjan, kickas från sitt team.

Sommaren blev inte som det var tänkt. Vädret blev inte som vanligt, bersetapperna var bra men touren är förstörd, bygget är inte färdigt eftersom byggare/snickare inte kan hålla tider. Men, och det är ett "stort" MEN: 
SOMMAREN ÄR INTE ÖVER, TOUREN ÄR INTE ÖVER och BYGGET SKA BLI KLART INNAN SKOLAN BÖRJAR.

/svannte


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback