livslångt lärande heter det!

Inom skolan heter det att lärandet är livslångt, och vi som är "vuxna" har ofta en benägenhet att poängtera detta för våra barn. Tyvärr är det så att det livslånga lärandet stannar av med tiden och vuxna personer har ibland en tendens att bli mer "svart-vit, rätt-fel, bra-dåligt"-hållet.
Själv är jag av den åsikten att man måste utvecklas och försöka följa med den s.k. samtiden. Och för mig som lärare är det extra viktigt. Jag måste hålla mig ajour med vad som händer exempelvis inom nu musik och likadant är det för andra lärare inom andra ämnen. Eller ?! Jag låter det vara osagt. Däremot kan jag säga det här i alla fall:
Det finns allt för många vuxna, och lärare, som när dom märker att det finns alternativa vägar för utbildning/informationssökning, blir rädda och sparka rakt ut och menar att NEJ, DET ÄR INTE RÄTT och SÅ KAN MAN INTE GÖRA, FÖR DET HAR VI INTE GJORT FÖRUT.
Dessa personer borde ta en titt i spegeln och fråga sig vad de håller på med. För mig själv är det tur att man har en 3-åring och 19-åring som påminner mig om att jag måste hänga med.
/svannte

Kommentarer
Postat av: syrran

har du gått i ide, brorsan =))

2007-02-28 @ 22:27:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback