elpriser och avreglering

Har precis förnyat mitt elavtal med Telge Energi, och priset har stigit med ca 12 öre kWh jämfört med mitt tidigare avtal. När det gäller elpriset i Sverige så hävdar de stora aktörerna Fortum, eon och Vattenfall, eller vilka det nu är, att elpriset i Sverige är alldeles för lågt jämfört med övriga Europa. Och det är säkerligen så. Frågan är varför priset är så högt i övriga Europa, och varför priset har stigit så mycket i Sverige efter avregleringen. Tydligen är det så att om "marknaden" får för stort spelrum så stiger priser och konkurrensen mellan bolagen är i princip obefintligt. Ett bevis på det är Enron i USA.
1994 var jag för första gången i US, Boston och hälsade på min gode vän Scott. Han berättade att telefonmarknaden hade avreglerats och det hade blivit total kaos i vissa stater, bl.a i Massachusetts. Priserna for upp och ner och till slut visste ingen vad som gällde. Det slutade med att två aktörer fick till uppdrag att "reda ut oredan".  Elmarknaden klarade inte heller av att sköta avregleringen vilket slutade i totalkaos när Enron gick i konkurs.
Den svenska "lagom"-mentaliteten gör att aktörer som eon, Fortum m.fl kan göra i princip vad som helst och vi vanliga svenskar sitter med armarna i kors och tror att det kommer att ordna sig. Troligen blir det priser runt 1 kr/kWh om vi inte säger till. Ett sätt är att supporta  "Eluppropet". Så sitt inte still på röven utan va med och gör något!!
/svannte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback