fy fan för ny teknik!

Visst är dagens teknik på gränsen till fantastisk? Ja, jag tycker i alla fall det. Internet är kanske den teknik som jag tycker ha utvecklats snabbast de senaste tio åren.
Jag kommer ihåg när jag satt med första generationens iMac och surfade med Netscape 2.0. Att söka efter exempelvis "trummor, gav cirka 25-30 svar och det fanns möjligen två-tre trumsiter som innehöll något som var intressant.
Musik, filmer etc. var inte att tänka på eftersom prestandan på datorerna var så låg. Vet inte ens om Apple hade utvecklat QuickTime! I alla fall var det inte så mycket att "hämta" på nätet. Nu, 10 år senare, kan vi i princip ladda ner allt som vi behöver via nätet.

Film, musik och datorprogram har av tradition alltid köpts i s.k. fysisk form men i och med internets utveckling har cd- och dvd- skivor blivit omodernt och många program köps och hämtas hem via nätet. Direkt i datorn på några sekunder/minuter.
Med musik och filmer har utvecklingen varit detsamma när det gäller tillgängligheten. Ok, filmer "kom" lite senare, men idag är det nästan lika lätt att köpa en film som en cd-skiva. Ja, över nätet alltså. Det finns dock en stor skillnad om man jämför musik/film med dataprogram. Motståndet från musik- och filmindustrin var (är) kompakt, medans programtillverkarna såg vilka möjligheter nätet skulle ge.
Det märkliga är att musik- och filmindustrin hävdat att upphovsrätten skulle sättas ur spel och att det skulle innebära att industrin skulle dö ut. Visst finns det programtillverkare som sa detsamma, men de upptäckte snart att fler faktiskt fick tillgång till programmen. Det i sin tur innebar att fler och fler till slut köpte/ köper programmen!
Och hur har då musik- och filmindustrin gjort. Jo, precis som dom alltid gjort: så svårt som möjligt för användarna att få tillgång och samtidigt har de höjt sina priser. Och uppe på det här så går självaste Apple och starta en musikaffär på nätet, som säljer både musik och film. Och istället för att behöva betala 189 kronor så betalar jag istället 90 kronor för samma skiva. Ok, det är ingen cd och jag får inget omslag, men jag få musiken till ett betydligt lägre pris. Och det är också kopieringsskyddat!
Ändå gnälls det! Och givetvis undrar man varför. Jo, det är för lätt att kopiera. Ja, och vadå? Folk som kopiera/ stjäl kommer antagligen inte ändra på sina dåliga vanor i ett huj. Nej, det kommer att ta tid. Och för att göra något åt problemet kan man börja med att sänka priserna.

Låt mig ta ett exempel. Apple släppte ett ljudprogram som heter Logic Studio. Priset för programmet, som för övrigt är ett mycket kompetent program, är ca 4500 kronor. Föregångaren till programmet kostade 10.000 kronor, plus att man var tvungen att använda en s.k. dongel. Vilket program har man sålt mest av, och vilket program blev mest populärt? Jo, självklart Logic Studio. Men nedladdningen då? Jo, det här säkert laddats ned ett antal Logic Studio, men inte i närheten av hur många nedladdningar som gjordes av föregångaren. Och, crack-kungarnas makt över oss vanliga döingar upphörde i princip.
Jag har för övrigt aldrig hört Apple nämna något om "nerladdarna". Jag är övertygad om att dom har insett att tillgängligheten i det långa loppet snarare gagnar Apple, och att det i sin tur leder till att folk till slut köper programmen. Jag är ett bevis på det.

När det gäller musik och film är det annorlunda. Här ska det kopieringsskyddas, än hit och än dit. Man stämmer s.k. nedladdningsiter, som exempelvis Piratebay, i parti och minut. Och tydligen så tror man att man kan vinna det här "kriget". Glöm det! Inse att folk aldrig betalar 10 kronor för något som dom istället kan få för 1 krona. Är det så konstigt att förstå? Eller är det möjligen så att de är dumma i huvudet? Nej, det tror jag inte.
Det komiska är om man jämför musikbranschen med matvarukedjorna så har "di store" fått anpassa sig. Det går inte att ICA Storköp tar 12 spänn för en lite mjölk. Nej, då åker man till Netto eller Liedl och handa det för 9 kronor. Svårare än så är det inte.
Men det är här som det svåra kommer in. För vad händer om skivbolagen, förlagen, inspelningstudion inte får några pengar. Jo, de försvinner en efter en. Dom dör helt enkelt ut. Och, vadå?! Har inte detta hänt i andra branscher/industrier? Jo, men av någon anledning så är musik/film-branschen "fridlysta" för stora förändringar. Och jag tycker det är mycket märkligt.

Måste ta exempel till: TIDNINGSBRANSCHEN.
Fråga vilken grafiker i världen om förändringar, och säg att du kommer från musik/film-industrin. Och snälla, säg att "inom musik/film-branschen har förändringarna varit sååå stora". Gör det och JAG LOVAR att du får en käftsmäll som får huvudet att ramla av.
För finns det någon bransch som har fått så mycket strykt som grafiker/tidnings-branschen. NEJ!
Och har tidningsbranschen överlevt. Ja, mig veterligt så finns Expressen, Aftonbladet, DN och de flesta andra tidningar kvar. Visst, det finns de som har presstöd, men de tidningarna överlever inte om de motsätter sig utveckling och förändring. Så musik- och filmbranschen: följ med utvecklingen och inse att ni inte kan stoppa den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback