tänk om ...

Enligt svenska Macworld så har Dell tydligen gett upp tanken på att skapa en egen mp3-spelare. Tanken var givetvis att försöka konkurrera med Apple's iPod.
Tyvärr, för alla andra, så är det så att Apple satt en industristandard för mp3-spelare, och det innebär att försöken att skapa en "ny spelare" snarare kommer att misslyckas än att lyckas. Ett exempel är Microsoft som med sin Zune försökt norpa åt sig av marknaden.
I dagsläget så har Apple, med iPod, ca 70% av marknaden och jag har förståelse för att andra företag vill slå sig in på marknaden. Personligen tycker jag att det är fel produkt som dom försöker konkurrera med, utan jag tycker dom istället ska försöka att bryta iTunes dominerande ställning.

iTunes och iPod dominerar marknaden när det gäller mp3-spelare.Apple's idé att kombinera iPod med iTunes har tyvärr varit en form av bromskloss eftersom iPod endast fungerar med iTunes. Själv tycker jag det är lite omständigt att behöva ha ett program för att "lyfta" över musik, men har efterhand insett fördelarna med systemet.
Numera tycker jag det fungerar hur bra som helst, men det här gäller för mig som Macanvändare. För på PC så fungerar faktiskt iTunes mindre bra. Där är programmet trögt och långsamt och jag kan inte tänka mig att Apple's syfte är att få s.k. switchare med hjälp av iTunes för PC. För att iTunes ska bli bättre så behöver Apple få en konkurrent och själv önskar jag mig ett enklare program som kan mindre.
Gabriel Malmqvist, i Macradion, tar upp det här och han menar just att programmet har blivit för stort och tungt. I dag ska programmet kunna hantera alla typer av iPod och iPhone. Utöver musik ska det även hantera filmer, podcasts och ljudböcker. Det är lite "over kill".
Så om Apple skalade ner programmet och istället gjorde exempelvis två mindre program så är jag övertygad om att pc-användarna också skulle tycka mer om programmet. Men jag tror inte det kommer att hända. Möjligen om det kommer en konkurrent som skapar just ett snabbare och enklare program.
I dagsläget finns vissa program, som exempelvis Anapod. Programmet är skapat av ett företag som heter Redchair och de har säkerligen gjort ett program som funkar hur bra som helst. Problemet är att företaget är just litet samt att programmet bara finns för PC. Skulle man även satsa på Macanvändare så tror jag genomslagskraften skulle bli större. Så tänk om Microsoft, Dell och de andra istället skulle satsa på att konkurrera ut iTunes! Då skulle det antagligen hända lite saker på Apple's kontor i Silicon Valley.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback