det luktar jävligt illa

Såg i dagens BLT att SVT, den tv-station som finansieras av skattepengar och till viss del av reklam men som inte får finansieras av reklam, ska sända en s.k. dokumentär om förberedelserna för OS i Peking. 
Filmen är, enligt många kritiker, en ensidig reklamfilm för OS och OS i Kina. Tydligen är det också så att European Bordcasting Union, EBU, har skrivit på ett avtal där medlemsländerna ska sända filmen. 
Jag har inga betänkligheter mot att man sänder en dokumentär om OS, men en egenproducerad film som enbart är gjord för att ställa de olympiska ringarna i god dager, det SUGER. Och det jävliga är att Sveriges Television, som jag för övrigt tycker är mycket bra, försvara filmen. 
Jag hade ingen aning om att ledningen på SVT hade ansiktet så lång uppkört i arslet på Gunilla "vad-hon-nu-heter" i Svenska Olympiska Komittén. Jag trodde i min enfald att SVT´s intigritet var större än så här. Det är väl bara att säga ifrån; nej, vi sänder inte den här typen av program. 
Låt säga att STRIX producera en s.k. dokumentär om Reinfeldt strax innan valet, och sen kräva att SVT skulle sända den. För att spetsa till det än mer så har även andra produktionsbolag gjort "sina" dokumentärer om de andra partiledarna och partierna. Tror någon att SVT skulle sända det här? Kanske, men vad skulle SVT säga om också Sverigedemokraterna kom med sin film! Inte fan skulle SVT våga tacka jag till det. Och skulle de gjort det hade jag aldrig mer betalt någon tv-licens.
Nej, när det blir politik av kultur, för tv är en form av kultur, så ska politiker hålla sig jävligt lång borta för att kunna påverka. Det är också kulturutövarens (såna som jag) skyldighet att se till att politisk påverkan inte kan uppstå, och tydligt ta avstånd för den här typen av påverkan.

Licensfinansierad radio och tv tycker jag är bra. Ja, jag tycker faktiskt det. Men det måste vara så att ledning och personal själva ta beslut om vad som ska sändas. Det får inte styras av vissa personer som helt och hållet bestämmer vad som exempelvis ska sändas på lokalradion i Karlskrona. MEN VÄNTA LITE! ÄR DET INTE SÅ IDAG? Tyvärr är det faktiskt så idag.  
Radio Blekinge har, som många andra lokalradiostationer, gjort inspelningar av s.k. lokalband. Stationerna har sedan spelat dessa inspelningar när det har passat dom. Dessa inspelningar är unika, eftersom många av inspelningarna är så gamla som 20-30 år. Stationerna får fortfarande sända nya och gamla inspelningar, men INTE NÄR DOM SJÄLVA VILL. 
Nej, sedan något år tillbaka så bestäms all musik av 4-8 personer. Dessa personer bestämmer i princip över all musik som spelas. Dom bestämmer inte vilken ordning musiken ska spelas upp, men dom bestämmer hur många gånger per dag en viss låt ska spelas och dom bestämmer också vilka låtar som är s.k. A-låtar (låtar som ska spelas x-antal gånger per dag). Inte nog med detta, personerna sitter givetvis på HK i Stockholm. Man fråga sig givetvis: VA FAN VET DOM VAD JAG VILL HÖRA, OCH VAD VET DOM VAD VI GILLAR I BLEKINGE? 
Jag har förståelse för att SR vill spara pengar och en åtgärd är bl.a. att dra in musikproducenttjänsterna runt om på landets lokalradiostationer. Följden blir dock att antal musikutövare minskar samt att jag som ålderman har noll koll vad som händer i Blekinges musikliv. För oss i Blekinge har vi dock två påverkare, Bitte Appelqvist och HP, som har programmet NONSTOP (tror det heter så) där s.k. garageband får sin musik uppspelad. Ja, förutsatt att du gjort en inspelning. 
Personligen tycker jag detta är slag i magen på våra yngre musikutövare och jag ingen lust med att förlora Kjell och Affe som är musikproducenter på Radio Blekinge. Till och med min gamla mor har börjat gilla Kjell! Och då har det gått långt.
I alla fall, jag tycker att vi vanliga lyssnar måste säga ifrån: Stockholm, GE FAN I VÅR RADIO.

/svannte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback