ibland tar det lång tid

Jag är tillbaka! Och nu ska jag försöka att hålla igång bloggen lite bättre. Vet att det kan ta för lång tid emellan gångerna men man måste ju samla på sig lite gnäll/glad-material.

Den här gången måste man ju ta upp senaste "Uppdrag granskning". Ett av repotagen handlade om två dårar som lurar häcken av småföretagare. Upplägget har varit att få företagen att skriva på ett avtal gällande en hemsida. Därefter fakturera man för något som inte funkar, och aldrig kommer att fungera. OCH SÅ SVARA MAN ALDRIG I TELEFON/MAIL/POST. Skitsmart!
Problemet blir då att det inte gå att bestrida fakturor eller att säga upp avtalen. Men det finns faktiskt en liten lösning.

När man ska kontakta den här typen av företag så måste allt gå via "rekomenderade brev". Då finns en verifikation att "jag" har skickat ex. ett bestridande eller en uppsägning. Mottagaren kommer givetvis inte att lösa ut brevet, men nu finns det dokumenterat att "jag" har gjort vad jag kan.
Eftersom "företaget" inte har hämtat ut brevet fortsätter man att skicka fakturor och då ska man INTE betala. Det fina är att "jag", inom snar framtid, kommer att få påminnelse och slutligen ett brev från kronofogden. OCH DÅ BESTRIDER MAN ALLA KRAV I SIN HELHET.
Självklart så vill "företaget" har sina pengar och då måste det bli en förhandling i rätten. Kommer verkligen "företaget" att dyka upp kan man fråga sig. Nej, jag tror inte det eftersom det kommer att visa sig att de har brutit i avtalen eftersom hemsidan aldrig har fungerat som den ska. Och kan man också verifiera att man gjort allt för att få kontakt med företaget så är det troligt att ärendet läggs ner.
Tyvärr är det så att småföretagarna inte har den här tiden för att kunna stå ut med den här "gången". Men jag tror att det är det enda man kan göra.

/svannte


PS. Anlitar aldrig en hantverkare utan uppvisad F-skattsedel. Och kolla gärna om företagaren har några skatteskulder. Ring gärna också till Försäkringskassan och kolla så inte han är sjukskriven under tiden han jobbar hos dig. DS.

Kommentarer
Postat av: Syrran

Där fick du till det riktigt bra, broder =))
Kul om du kommer igång med din blogg igen!
kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback