ja, så var det över

Som så många andra är man lite av en fotbollstok. Tyvärr så får vi/Sverige inte revanch på Holland från förra EM. Som några kommer ihåg, så förlorade Sverige kvartsfinalen mot Holland i förra EM. Och på straffar! På något sätt så känns det lättare att förlorat en match på straffar för man känner att laget har gjort sitt bästa. Men man förlorar ju i alla fall!
Nu ska jag erkänna att jag inte såg matchen mot Ryssland. Anledningen är att jag av hänsyn till Christl och Viktor inte titta på när Sverige spelar. Jag tillhör nämligen släktet som skriker och gapar som en TOK.
Visst är det märkligt att man kan engagera sig så. Jag menar, det är inför en TV-skärm som man sitter och gapar och skriker. Av någon anledning så tror man att man kan påverka en spelare som just då befinner sig i ett annat land, och ett X antal mil ifrån mig! Ja, galen är man ju.
Det roliga med den här typen av turneringar, som EM och VM, är att det blir ett så TOTALT engagemang från alla. Mediauppbådet är gigantiskt och svenska befolkningen kan omöjligt motstå att på något sätt bli påverkad av att det pågår en fotbollsturnering. Samtidigt så dör X antal människor i krig runt om i världen, och det uppmärksammas i princip inte alls. Och är det ett reportage i någon nyhetskanal så är det i max 20-30 sekunder. Däremot så görs det ett inslag om att Ryssland har sex stycken spelar från ett och samma lag. Och att ett ryskt olje/gas-bolag sponsra detta lag med x antal miljoner.
OK, jag kan har förståelse att man inte orka följa alla typer av s.k. negativa nyheter, men visst är det märkligt att man på något sätt strunta i att "just nu dör det människor, samtidigt som jag ser 22 fullvuxna karlar som springer och jagar en boll".

Tack och lov att Sverige åkte ut, så att världen åter igen kan räddas.

/svannte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback