nörd! var går gränsen?

Det är väl ingen, och då menar jag ingen, som har kunnat undvika att Apple's iPhone släpps i Sverige i natt. 00.00.01 håller vissa Teliabutiker öppet så att de värsta nördarna kan vara först. Jublande, men uppsträckta armar, kommer dessa nördar springande ut för att visa kön att de var först. Och vad händer då? Jo, kön utanför applådera! Snacka om försåelse. Och direkt vid hemkomsten så är det: fram med videokameran för här ska filmas och läggas ut på YouTube.

För mig som är lite av nörd (macnörd) är det här snart vardagsmat, för varje gång Apple har släppt en ny produkt så är det samma visa: köena, glädjen att vara först och så videon på YouTube.
Det dryga är att vissa "icke-nördar", alltså dessa personer jag kallade ateister i ett tidigare inlägg, häcklar oss "macare" och tycker vi är superdryga. Och till viss del har de rätt för: datorerna är inte bäst i världen, mp3-spelarna är inte bäst i världen etc. Men, och det är ett stort men, HUR COOLA ÄR INTE DERAS PRODUKTER?!
Design av mjuk- och hårdvaran är absolut av högsta kvalité och alla andra tillverkare, hänger ju på. Tyvärr så distansera sig vista, förlåt jag menar vissa, och fattar inte att deras produkter inte håller samma kvalité. Och då gnälls det på att Apple har gjort det och det och det och det... och att de "bara kopiera andra". Det allra vanligaste är dock att man gnäller på att Apple har ca 7% av marknaden. Och det är helt rätt. Men om nu Apple endast har 7%, varför gnäller DU/NI då? Håll käften och var glad att Apple är så liten.
Men hade Apple varit större då hade vi helt plötsligt fått "gnäll-nördar-mot-mac-och-allt-vad-apple-står-för"-personer som hade hörts och synts mer. Och för mig personligen hade det inneburit att jag fått bloggat hela dagarna för att försvara "mitt" kära Apple.

För er som köper iPhone inatt, för jag väntar nog ett tag, så säger jag grattis och jubla på. Lägg ut filmer på YouTube, för vi andra tycker det är skitkul.

/svannte


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback