åter igen är man lurad

Som 60% av alla som använder internet, så söker jag nästan all information med hjälp av sökmotorn Google. TV1 visade ikväll en engelsk dokumentär om företaget och hur de arbetar. Jag fick lite "sekt-feeling" av de intervjuer som gjordes med företagets anställda. Nu tillhör jag i och för sig sällskapet macnördarna, och lite "steven-jobs-är-guden"-känsla infann sig när vice vd'n intervjuades. Rädd blev man när hon försökte förklara att det är inte är några problem när amerikanske staten vill att Google ska lämna ut information om vad människor söker på internet.
Tur att man kan välja sökmotor! Eller kan man det? För är det inte så att i princip alla webläsare idag har en förinställd sökmotor som prioriteras? Jo visst är det så, och inte är det alltid så lätt att lägga till en ny eller ändra till någon annan sökmotor. Och vill man lägga till just "din sökmotor" så kan det vara krångligt och ibland riktigt svårt. I vissa läsare så går det inte att ändra till någon annan sökmotor, och det suger. Det är därför man är en typ av motvallskärring, eller vad det nu heter. Jag vill testa nya saker och jag tycker det är skitbra att Firefox gör en bättre webläsare än vad Explorer är (det är jordens sämsta läsare, punkt slut!)
När Google kom använde man Altavista eller Yahoo, och äntligen kom en annan sökmotor som var fri från reklam och som var minst lika bra. Tyvärr så blev Google för stora, och idag styr de i princip allt som jag söker efter på nätet. Och det är lite obehagligt, så det blir till att pröva någon annan sökmotor.
/svannte

Kommentarer
Postat av: syrran

nu har jag lagt in wp =))
Ses i morrn... kram

2007-02-03 @ 22:48:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback