hur gör man?

Jag nämnde i en tidigare blogg att vissa personer har lite svårt att klara av andras idéer. Vanligvis så brukar det vara så att dom har lite svårt att lyssna. Inte ordagrant, men jag tror att denna typ av person lyssna på det dom VILL lyssna på.
Jag tillhör en skara människor som pratar mycket, och gärna. Jag vet att jag är en dålig lyssnare som hela tiden vill göra min åsikt hörd. En av mina arbetsgivare påpekade en gång att han hade ”samma problem” och att han istället försökte utnyttja sina öron istället för sin mun. Jag har försökt att ta fasta på dessa ord, vilket inte alltid är så lätt. Svårast blir det när vissa personer ska berätta något som (och då är det ärligt menat) inte betyder ett enda dugg. Vare sig för mig eller någon annan. Just vid dessa tillfällen får jag för mig att jag MÅSTE lyssna.
Snällt sitter/står jag och lyssna och lyssna och jag AVBRYTER INTE. Och det är något som är bland det svårast som finns. Jo, för mig är det så! Att avbryta tillhör något av min natur, men just vid dessa tillfällen sitter/står jag där som ett fån och vickar på huvudet upp och ner, som för att tala om att JAG VERKLIGEN LYSSNA.
Min fru, som är så klok, har vid flera tillfällen försökt tala förstånd med mig och tycker att JAG SKA AVBRYTA, eller i alla fall tala om att JAG INTE ÄR INTRESSERAD. Det sistnämna är inte att tänka på eftersom jag tycker det känns otrevligt, även om jag i ärlighetens namn helst av allt skulle vilja säga så.
Men det går inte! Hur F..N gör man då. Nu tror jag inte det finns någon patentlösning, men det finns säkert någon som har någon idé hur man kan göra. Tacksam för alla förslag.
/svannte

Kommentarer
Postat av: Syrran

Jag tillhör ju de där nickedockorna, du vet... så jag har tyvärr ingen patentlösning på det här. Visst skulle det kännas jäkligt otrevligt och ohyfsat att säga att man inte är intresserad... men det vore ju egentligen det som är rakast och ärligast..... men så ärlig kan jag vara.

Nu har vi klarat av hela julens firande. Barn o barnbarn har åkt iväg och alla var nöjda o glada. Viggo tyckte nog att julpappret var det allra roligaste =))
Kramar

2006-12-25 @ 20:42:00
Postat av: Anonym

så ärlig kan jag INTE vara ska det stå

2006-12-25 @ 20:43:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback