betala inte!!!

Som så många andra, i vårt avlånga land, tillhör jag personerna som gärna vill veta vad som gäller. Jag försöker hålla mig uppdaterad när det gäller nyheter, sport och kultur. Vissa saker bryr jag mig mindre om. Ofta beroende på okunskap och ointresse. Ett område är bl.a. ekonomi. Det är inte så att jag INTE är intresserad av ekonomi. För tusan, har man miljonlån på banken så är man givetvis intresserad av ekonomi. Men jag är inte insatt i världsekonomi, men jag håller mig hyfsat uppdaterad över vad som händer.
När det gäller pensionsfonder och liknande "prylar" är jag däremot helt "lost in space". Jag har helt enkelt ingen koll. Det vill jag att någon annan gör åt mig, och jag betalar gärna en slant för det. Så Nordea och Ikanobanken sköter det åt mig. Givetvis mot en viss ersättning! Men som sagt, det har jag själv valt. Och mitt förtroende för min bank är stort. Jag litar på att dom sköter det här åt mig. För så har det alltid varit. Eller hur? 
Men nu har det visat sig att man, som vanligt, inte kan lite på finansmarknaden. IGEN!

Ingen har väl missat att vi, just nu, har en s.k. bankkris. Min förklaring av vad som hänt är följande:
FINANSMARKNADEN HAR GJORT EN 80-TALARE! (man har lånat ut mer pengar än vad egentligen har)
Dom har gjort precis som, näst intill varenda svensk har gjort: köpt något som man inte har pengar till.
Och hur gör vi det då? Jo, vi går till banken och lånar pengar, precis som bankerna gör. Fast dom går till riksbanken och låna pengar. Men, och det är det fina i kråksången, om bankerna inte kan betala tillbaka så GÅR STATEN IN OCH RÄDDA DOM! Och det suger! För inte fan hjälper herr Borg mig, när jag får problem med betalningen av mina lån. Nej, då är det kronofogde, inkasso m.m. Och DET SKA BETALAS. Alltså hamnar vissa personer i s.k. skuldsanering. Och det innebär INTE att skulderna skrivs av. Nej, det görs en avbetalningsplan och så får fordringsägarna in sina pengar.Hur går det för bankerna då, fråga man sig.
Jo, bankerna klara sig alltid. Direktörerna, styrelsen etc. får som vanligt sina miljoner i form av optioner, aktier, pengar och allt vad dom nu kallar det. Staten går in med s.k. lån, som troligen aldrig betalas tillbaka. Och så säger man att "nu ska det tillsättas en "hålla-direktörerna-i-örat"-utredning och så hoppas man att det glöms bort. Och det är nu som du, jag och alla vi andra måste säga ifrån. I HELVETE ATT JAG BETALAR MINA LÅN. Bestrid och säg att anledningen är att ni tycker att det är oskäliga räntor, ni(banken) sköter inte era uppdrag. 

Själv har jag bokat möte med min bank och nu ska det ställas krav! Eller blir det som vanligt? Ja, det återstå att se.

/svannte

Kommentarer
Postat av: Karin

Du, hör av dig så vi får höra fortsättningen på detta inlägg med det spännande bankmötet som "cliffhanger"!

2008-10-05 @ 09:46:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback