glad jämt? nej, du!

Nya Macbook, som tyvärr är en liten besvikelse eftersom den saknar Firewire.
Ett av mina första inlägg på bloggen, handlade om Kay Pollak. Och igår var han på stadsteatern i Karlshamn där jag hade tillfället att lyssna på honom under några minuter. Tyvärr så var jag även tvungen att arbeta så jag hade inte tid att lyssna på hela föreläsningen.
En del av hans föreläsning handlar bl.a. om att kunna vara glad. Och han ställer frågan om det är möjligt att jämt vara glad. Ja, enligt honom är det möjligt och jag är benägen att hålla med. Men, och det här är ett stort MEN, jag blev så fruktansvärt besviken, i förrgår, när Apple släppte uppdateringen av sina bärbara datorer. Nej, inte att dom uppdaterade eller att dom i vissa fall gjorde prissäkningar. Och nej, jag blev inte besviken att dom uppgraderat deras s.k. enkla modeller, Macbook, till att bli näst intill Pro-datorer. Nej, inget av det här gjorde mig besviken. Det som fick mig att totalsåga uppdateringen var att dom tagit bort möjligheten att köra firewire på den "enkla" modellen.
Vi, som sitter med s.k. Pro-program använder näst intill alltid utrustning som använder sig av så snabba kopplingar/kontakter som möjligt.
S.k. normala användare kanske inte bryr sig, men jag blev fullständigt galen. Normalt brukar Apple vara noga med att se till att just deras påfund brukar sitta i burkarna. Och firewire är just ett Apple-påfund. Hur fasen (ska inte svära) kan man vara så totalt hjärndöda att man plocka bort "SINA" egna prylar? Ja, jag förstår ingenting. Men så börja man fundera och titta lite på de s.k. Pro-datorerna. Ja, då har dom plockat bort firewire 400 men behållt firewire 800. Det innebär att man kan köra med utrustning som kräver firewire 400. Förutsatt att du har en specialkontakt, som i och för sig är ganske billig. Men, hur kul är det!?

Jag är en mac-nörd som försvarar Apple, näst intill döden. Jag har bråkat och tjabbat med så många personer om hur bra, välbyggda och användarvänliga Apple's datorer är. Men här jag fått på käften, av "mina egna"! Det är som man självdö.
Givetvis har jag kommenterat och tyckt till, på i princip på varenda macrelaterad hemsida/forum/blogg. Och jag har givetvis kastat ut frågan "varför göööör dom så här". Tyvärr så är det inte lätt att få medhåll när man försöker smutskasta "sina egna". Så Apples små tallibaner har förkastat mina teorier och i vissa fall har de överhuvudtaget inte brytt sig om att svara på mina inlägg/frågor.
Den enda förklaring jag har till Apple's idiotiska tilltag är att  dom helt enkelt sålt för många Macbook (enkla modellen). Modellen har helt enkelt varit för bra. Det har inneburit att eventuella Pro-köpare insett att dom bara behöver den enklare modellen och Apple har helt enkelt gått miste om X antal tusen dollar. Så allt handlar bara om snålhet. Och som ni vet:
snålheten bedrar den vise.

/svannte

Kommentarer
Postat av: Josefine

Haha var det för att du nyligen lyssnat på Kay Pollack du var så tolerant när jag körde idag??

Älskar dig iaf.Puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback