jaha. då var det dags igen

I dagens nätupplaga av Aftonbladet finns en artikel angående den s.k. IPRED-lagen, som är tänkt att den ska träda i kraft den 1:a april nästa år. Lagen handlar om den så ohjälpligt förlegade upphovsrättslagen.
Nej, missförstå mig inte. Jag är, fortfarande, inte emot att artister, konstnärer, författare etc. ska få ersättning för dom saker dom producerar. Självklart ska dom ha betalt! Problemet är att marknaden inte har kommit på hur de ska få betalt. Fram tills man löser det kommer miljontals människor att ladda ner och sno på nätet. Och att då har en lag som bygger på att man ska jaga någon via en IP-adress blir grymt tidsödande och kostsamt.
Hur ska man gör då? Jo, jag tror fortfarande att prissänkning är nödvändigt. Det är inte rimligt att man ska behöva betala 50-60 kr för en cd/film. Låt säga att man istället betalade 10-20 kr istället. Då är jag övertygad om att flertalet skulle betala för produkten och därmed skulle artisten få sina pengar.
iTunes Music Store är idag USA största återförsäljare av musik/film. Varje dag så laddas 100.000-tals filer ner från deras digitala affär. När butiken startade är jag övertygad om att "de stora" småflinade åt herr Jobs och hans idé. Man kan väl i efterhand säga att "skratta bäst som skratta sist".
Apple's idé med ett program som tar hand om försäljning m.m. var egentligen inget speciellt. Flera företag hade gjort något liknande innan Apple gjorde detsamma. Skillnaden var att det handlade om musik. Musik som inte kom på cd, inte hade något konvolut. Helt enkelt en produkt som bestod av ettor och nollor. Och prissättningen var betydligt lägre än exempelvis skivbutikernas.
Om man ska vara ärlig så tycker jag att priserna på iTunes fortfarande är för högt. Det rimliga borde vara ett pris på ca 20-30 kr för en nedladdad "skiva". Ska man ha ett pris, som i Sverige, på 90 kronor så tycker jag det ska komma ett digitalt konvolut också. Och varför inte extra material som exempelvis Bo Kaspers Orkester har lagt till. Det tycker jag är rimligt.

Men åter tillbaka till kärnfrågan: kommer folk att betala p.g.a. den nya lagen?
Nej, självklart inte. Sänk priserna, se till att artisterna får en skälig del av kakan och se till att utnyttja det digitala mediet i marknadsföringen så kommer man en bit på vägen. Att jag några ungdomar som sitter och ladda ner Metallicas senast platta är ett sånt slöseri på resurser. I och med tillgängligheten kommer vi aldrig att komma åt nedladdningen av musik och film. Så lägg ner det här tjafset!

/svannte

Kommentarer
Postat av: Syrran

Halleluja =))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback