svart-vit, rätt-fel, ja-nej, vatten-eld. då är det lätt att leva

Rubriken för det här inlägget ser kanske lite konstig ut, men för mina närmaste så beskriver det hur min mor oftast ser på saker och ting i livet. Allt blir otroligt enkelt om man lever efter dessa små "påstående". Och jag tycker det är helt OK, p.g.a. att min mor snart är 72 år (tror jag det är). Det tragiska är när, man som jag, upptäcker att allt för många 17-18 åringar gör på samma sätt som min gamla mor. Låt mig ta ett exempel.
För några dagar sen så träffade jag en elev i skolan där han helt plötsligt slängde ut sig något i stil med:
"Mac är ju inte bra. Jag menar, 92% av alla datoranvändare kan ju inte ha fel. Och sen kan ju inte världens rikaste man har fel."
Ja, vad svara man på det? Jo självklart frågade jag honom hur ofta han har/hade använt en Mac och jag berättade för honom att jag använder Mac ca 30-40% av all "datortid". Övrig tid så använder jag PC, och det är helt OK. Det jag däremot tycker är att PC krabbar för ofta, vilket han givetvis inte höll med om. Jaha, du jämför alltså med en Mac då, frågade jag. Nej, var svaret. "Jag har aldrig använt Mac, och kommer heller aldrig att göra det" var hans svar.
Då tittade jag på honom och så svarade jag: Med tanke på dina åsikter och svar, så tycker jag att det säger ganska mycket om dig som person, eller hur? 
Han blev tyst i en lång stund och sen sa han: Världens rikaste har faktiskt inte fel! Därefter gick han sin väg.

Dagen efter träffade jag några klasskompisar till "possitiva-mac-killen". Klasskompisarna hade stått vi sidan om när vi hade pratat och tyckte tydligen att det va kul att jag gick i svaromål mot killen. Enligt kompisarna så är killen grymt envis och dom tycker alltid det är kul när någon tjabbar emot honom.
Jag frågade dom om de träffat honom, vilket dom hade gjort. När dom träffade honom och frågade hur det var med honom hade han svarat: JÄVLA SVANNTE. Och det är ju faktiskt lite kul.

Det är alltså helt OK att leva efter "svart-vit, rätt-fel?" Men man kanske ska vara lite mer "öppen" när man är yngre. Eller?

MVH
/svannte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback