pengar och pengar

Jag hörde på radion härom dagen att, enligt en undersökning som gjorts på universitetet/högskolan i Göteborg, så har de ekonomiska klyftorna blivit större sedan den s.k. alliansen tillträdde. Priserna på ex. el, bensin, mat etc. har blivit dyrare och enligt undersökningen så våra pengar blivit mindre värda. Är det någon som bryr sig!? Jag menar, hur många undersökningar har inte gjorts i det här ämnet och jämfört med x-antal döda per dag i krig runt om i världen, VEM FAN BRYR SIG? Jo, bland annat jag. För jag tycker att det är något som är galet när de som redan är ruskigt rika, blir ännu mer rika. Och detta samtidigt som de som är s.k. fattiga, blir ännu fattigare. Reallönesänkningen är större för låginkomstagarna jämfört med höginskomstagarna. Och då tycker jag det är något som är galet.

Jag hade för x antal år ett restaurangföretag med ca 12-15 anställda. Några jobbade heltid, några deltid och vi försökte alltid att betala våra anställda så hög lön som möjligt. Jag diskuterade med en av "heltidarna" om hans lön. Det ska tilläggas att han hade ca 2000 kr mer än vad jag hade, samt att han arbetade 15-20 tim. mindre per vecka. 
Jag berättade för honom att om vi/jag hade haft råd så skulle alla våra anställda haft betydligt högre lön än vad avtalen sa. Hade jag kunnat skulle jag betalt 50.000 i månaden för exempelvis en städare. Men vi hade inte råd, och sen kan det diskuteras hur mycket varje arbetsinsats är värd. 
Den inställningen tycker jag är sund att man ha som arbetsgivare, samtidigt som en anställd måste inse att man kan inte få hur hög lön som helst. För varje person tänker på sin lön, inte sin arbetskamrat. I alla fall har inte jag gjort det. Nog om det.

Varför har det då blivit som det blivit att klyftorna ökar. Jo, jag tror att det handlar om feghet. Våra styrande politiker våga helt enkelt inte slå näven i bordet och säga ifrån. Tänk om de skulle beskatta vissa personer upp över öronen!? Vänta lite! Gör man inte det? Jo visst gör man det, men det drabbar alltid vissa personer mer än andra. Ta exempelvis fastighetsskatten. OK, nu har den ändrats till att bli en kommunal avgift, men det drabbar fortfarande de som "minst behöver den". Och det tragiska är: pensionärer på attraktiva platser får betala exakt lika mycket som grannen som tjänar x-antal miljoner per år. Varför ska det vara så svårt att rätta till saker och ting?

/svannte

Kommentarer
Postat av: Oscar

Klyftor i Sverige är väl dock ändå ingen större sak att prata om. Jag har bara en vän som jag känner att det är klasskillnad på hemmässigt iaf med lyx och dylikt. Och det är just en socialdemokrat. Så mycket för den solidariteten ;) Nej ta en tripp till Polen och kollar där alla snuskrika greeds sitter i sina mansion medan folk i allmänheten krålar i fattigdom. Där är något att gnälla om vad gäller klyftor :)

2008-07-04 @ 17:46:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback