stockholmsyndromet suger!

I dag var jag på Radio Blekinge för en inspelning med den eminente Boppin Steve. Under en liten paus träffade jag Radio Blekinges musikansvarige, Affe Nilsson, som berättade att Sveriges Radio beslutat med att alla musik, inom snar framtid, ska bestämmas ifrån Stockholm (och diverse andra "stora orter")
Min spontana reaktion var/är att jag har full förståelse för den anti-Stockholm-känslan som flertalet personer har. Visst, jag förstår att det behöver sparas och att löner och kostnader har ökat, vilket inte licenspengarna till Sveriges Radio har gjort. Den ekonomiska ekvationen blir "minus" till radio. Om SVT har drabbats lika hårt vet jag inte, men lokalradiostationerna kommer att genomgå ett riktigt stålbad.

Vad kommer det att innebära för exempelvis oss som bor i Blekinge. Bl.a. så minskas utbudet av lokal musik betydligt. Kjell Andersson, som under alla år arbetat med att spela in lokala, och icke lokala, förmågor får sluta med detta. Inspelningen med Boppin Steve var antagligen den sista inspelningen av ett band i Radio Blekinges regi. Och det är jävligt sorgligt.
Valet av vilken musik som spelas på lokalradion bestäms från annan ort, och oavsett vad man tycker om det så innebär det att JAG inte kan påverka på samma sätt som idag. De lokala stationerna har under alla år arbetat upp en kännedom om vilken musik som har fungerat. Skulle det exempelvis bli så att Thomas Deutgen inte får spela sin "orgelmusik" p.g.a. vissa åsikter från Stockholm, ja då är det åt helvete!

För att påverka den här typen av förändringar måste vi vanliga människor säga ifrån. "Ni fick säga ifrån när ni röstade" är ett svar som INTE GODKÄNNS! Ett politiskt beslut som utarmar landsortens möjligheter till yttrandefrihet är inget annat än "politiker/jag-vill-bestämma-människors" vilja att styra över andra. En jämförelse kan göras med att Blekinge Läns Tidning och Sydöstran skulle innehålla exakt samma nyheter, ord för ord, och exakt samma bilder. Hur kul skulle det vara? Inte mycket! Skulle detta hända så skulle presstöd dras in och övriga massmedier skulle skrika i högan sky! Och antagligen hade vi läsare reagerat på samma sätt.
NEJ, NU FÅR DET JÄVLA VARA NOG MED CENTRALSTYRNING FRÅN STOCKHOLMSHELVETET!

/svannte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback