det finns dom som kan!

Läroböcker skrivna av "icke författare" nämnde jag i en tidigare blogg. Med "icke författare" menade jag personer som försöker ge sig på att skriva böcker, och oftast misslyckas kapitalt. Ordvrängeri, och meningar som är så långa så man somnar. Förklaringar som gör den mest vetigirige frågande om "författaren skriver för sin egen skull, eller om han överhuvudtaget har tänkt på läsaren". Ja, det finns ett antal skräckexempel på författare, och tyvärr så är Svedberg en (se tidigare blogg).
Men det finns givetvis undantag. Och Per Måhl är en. Han lyckas skriva på ett enkelt och tydligt sätt. Det är helt omöjligt att INTE FÖRSTÅ, och vad han tycker och tänker framgår utan några som helst omskrivningar. Hade fler försökt, som P Måhl, så hade flertalet studenter och kollegor till honom, förstått hur man bör skriva för att behålla läsaren "i boken".
/svannte

Kommentarer
Postat av: syrran

Det är många som skulle behöva lära sig hur man skriver. För en tid sen var det en språkexpert som skrev i blaskan. Han hade inte ett enda kommatecken. Meningarna blev långa och obegripliga. Jag får krupp när jag läser tidningarna och ser vilken fruktansvärd svenska reportrarna använder sig av. Syftningsfel.... meningsbyggnadsfel..... ja, listan kan nog göras hur lång som helst.
Ha det gött!
Kram

2007-01-17 @ 12:25:08
Postat av: Canis Lupus

Det finns fler "Senner" i staun... :)
Hittade dig via bloggportalen.se

Hej och god fortsättning!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback