att köpa över internet

Idag var gjorde jag första köpet av en musikfil över internet. För 90 kronor fick jag en "fullängdare" med omslag. Nja, det är väl en sanning med en viss modifikation eftersom man inte fick innekonvelutet. Men i övrigt så fick jag hela skivan för 90 spänn.
Jag tycker det är kanon att man kan köpa en skiva för under 100-lappen. Om det sen inte ingår allt tycker jag är helt OK. För vem bryr sig, efter tre månader, om omslag, vem som spelar vad etc. Jag tror nämligen att fok i allmänhet skiter i det. Jag gör det däremot inte, och skulle gärna se att man fick skivan i "fullständigt skick".
I och med att priset är så mycket lägre än "affärspriser" tycker jag att det är helt OK.
När man diskuterar nerladdning av program, musik etc. så är den allmäna uppfattingen att det är GRATIS att ladda ner musik/program/filer äver nätet. Att försöka övertyga en hängiven "pirat" att det är moraliskt fel, är lika svårt att som att få ett JA eller NEJ från en POLITIKER.
Nerladdning av filer är här för att stanna. Programtillverkare och musikindustrin måste hitta ett nytt sätt att få nya köpare. Och för mig, och många andra, är det priset som styr.
Visste du/ni att skolor köper exempelvis Adobe Creative Suite för ca 500-1000 kr licensen. Normalpris för en vanlig konsument är ca 20.000 kr. Är det då så konstigt att Svensson laddar ner piratkopior. Nej, absolut inte. Att det sen är fel/olagligt är en faktiskt en helt annan sak.
Om viljan fanns inom musikinsustrin och programtillverkare så skulle priserna varit helt annorlunda. Och jag tror att det kommer att ske stora prisförändringar inom en två/tre-årsperiod. Vi får väl se!
/svannte

PS. Skivan jag köpte? Gå in på www.stantonmoore.com. Han är numera husguden. DS

Kommentarer
Postat av: Stefan i Lyckeby

Tjena Svannnte!
Hittade din blogg nyss. Vet inte hur jag hittade fram men nu är jag här. Kollade in ditt skivtips på min favoritsajt sedan ett år - www.allofmp3.com. För drygt 2 dollar laddade jag ner skivan med Stanton Moore.
Till skillnad från ITunes Music Store kostar alla plattor runt ett par dollar på allofmp3.com. Lagligt. Ja faktiskt, enligt alla tänkbara lagar och regler men det kanske är ett gränsfall när det gäller ersättning till upphovsmakarna. Hur ser ditt samvete ut? Kolla in och tyck till.

Stefan

2007-02-13 @ 09:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback