Datorn suger, eller?

För sisådär 10 år sen slog internet igenom och datorns plats i samhället var plötsligt något som de flesta människor skulle ha. Jag var runt 35 år och en ganska datorvan person internet var något som för mig blev "naturligt, om man nu kan säga så.
Redan då hade jag en (knäpp sådan, enligt vissa) åsikt om hur accepterat det skulle bli med internet. Mina föräldrar som idag är runt 70 år hade, och har fortfarande, åsikten att datorer och internet inte är något som är nödvändigt, Och det ligger faktiskt mycket i det. Enligt mig så kommer internet och datorer inte att finnas i alla hem förrän mina föräldrar skaffat det. Och det gör dom aldrig!
Internet har skapat ett datorbehov som gjort att människor har tyckt sig tvingade att införskaffa en dator. "Du måste ju ha en dator! Hur f-n ska du klara dig utan det." Vanliga åsikter om folk som INTE har, eller tänker skaffa dator, och själv tillhör jag samma frågande skara.
Tänk att kunna leverera och ta emot information när man SJÄLV VILL. Det är kanon! Och sen är det grymt bra att kunna "lägga saker" på en plats där fler kan ta sig till och "hämta sakerna" när DOM KAN OCH VILL.
Tur i oturen, så finns det personer som inte tänker finna sig i att informationen ska ta andra vägar en de gjorde för 20 år sedan. Och det är helt OK.
Själv har jag precis laddat min iPod med en ljudbok, och jag tycker det SUGER. Det funkar inte att bläddra tillbaka med samma hastighet och precision, men däremot är det lätt att ta med sig 1000 böcker på en gång. Skivsamlingen likaså. Lätt att ta med sig, MEN LÅTER DET LIKA BRA som en vinylskiva. Det är lika bra att erkänna. Vinyl spelar skiten ur cd'n och acc-filer. Men lik förbannat funkar det bra därför att det är så lätt att spara och att ta med sig.
Slutsatsen är att datorn är kanon till vissa saker, och att utvecklingen styr för vad som är bra eller dåligt. I slutändan är det dock jag och du som bestämmer om vi ska acceptera att dator- och programtillverkare ska få sälja vilken skit som helst.
/svannte

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback