stockholmare och svenska språket

Sedan urminnes tider så har folk norr om Jönköping klagat på de dialektala skillnader som finns i södra Sverige. Skåningarna får skit för sina R och karlskroniter för att de inte har några R. Påhopp görs även för vissa regionala ord som exempelvis ordet "nytigt". Alla vi som använder det vet vilken nytta ordet gör. Det har fler än en betydelse, det är könslöst och framför allt, vem som helst kan använda det.
Självklart finns det andra ord i princip hela Sverige, och t.o.m stockholmare har sin "söder"-dialekt. Nu har jag bott "söder om söder" och jag uppfattade inte södermänniskorna som den typen av stockholmare som man ser i svensk tv. Och jag har jävligt svårt att tro att en söderkis myntar uttrycket "ETT BRA TÄNK". Va fan betyder det?
Säg det till någon när han/hon har sagt något vettigt. Det låter för jävligt. Och detta sitter folk och säger, och dom får betalt också. DET SUGER!!!
/svannte

Kommentarer
Postat av: Canis Lupus

En person norröver klagade på att jag säger eta istället för äta, jag säger tred istället för träd. Denna person bor i Kalmar men har band i kungl huvudstaden och tyckte hon hade fog för dessa anmärkningar.
Jag upplyste henne att söderkisarna uttalar ä:na som e precis som jag...
Tröttsamt när folk inte har annat för sig än att tycka att just deras uttal och dialekt är mest gällande.

Fredrik Lindström sade att vi har våra R här nere som ett arv från förr då vi inspirerades av franskan. Kan nog ligga mycket i det...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback